Se indlæg
Forumoversigt » Debatten » Foderemner
Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv debat
Må de spise...?
fistik
Hejsa allesammen,
Jeg ved godt der findes lister på dette - men er blevet i tvivl omkring enkelte ting, så derfor spørger jeg lige - også er der også nogle ting jeg ikke kan finde på de lister der ligger rundt omkring. Måske jeg har set mig blind? embarrased

Jeg har undulater og nymfer, ved ikke om det er ens for alle fugle?

1. Må de egentlig godt spise blomkål?
2. Må de få peberfrugt i alle farver (rød, gul, grøn) el. er det kun rød? + kerner
3. Må de få snack peber + kerner?
4. Må de få aubergine?
5. De lange grønne bønner? (Dem på billedet Blush)
6. Kaki frugt
7. Kikærter
8. Radiser
9. Nektarin og Fersken
10. Tørrede og friske abrikoser
11. Mango
12. Kiwi
13. Ananas evt. på dåse

Og hvilke krydderier må de få ud over; Basilikum og oregano? Gør det forskel på om de får dem friske, el. hvis jeg har hængt dem til tørre så de får dem når de er helt tørre og "knasende"

Også har jeg i et andet forum læst at æble, nektariner og appelsin kan give fuglene sur kro så dette er jeg lidt påpasselig med at give dem.
Nogle gode ideer til frugter ud over pære, banan og vindruer? (Også er der jo også nogle på min liste som jeg ikke ved om de må få Big smile)
fistik tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

Kirsten
Hej fistik

1. Ja
2. Ja
3. Ja
4. Ja
5. Jeg MENER at grønne bønner er ok, men jeg er ikke 100% sikker Unsure
6. Kender den ikke
7. Ja
8. Ja
9. Jeg mener at man godt må i begrænsede mængder, og hvor stenen er fjernet, men håber på noget af- eller bekræftelse
10. Ja
11. Ja
12. Ja
13. Ja, men nok heller ikke for meget da det på dåse er "rent sukkervand"

Krydderurter:

Basilikum
Oregano
Timian
Citronmelisse
Løvstikke
Persille
Dild

Det er hvad jeg lige kan komme i tanke om.
Jeg vil mene at de har størst glæde af det friskt, frem for tørret.

Jeg har aldrig hørt eller læst at fuglene skal kunne få sur kro af æble, nektarin eller appelsin. Jeg tilbyder af og til mine fugle alle tre dele, selvfølgelig i begrænsede mængder, og har aldrig oplevet problemer. Men derfor kan det selvfølgelig godt være at det kan give sur kro?

Flere idéer til frugter..

Jordbær Yummy
Kh Kirsten

~ Sometimes when things are falling apart, they may actually be falling into place ~

xJanine
http://www.lars-b.../tips.html

ingen ferskner .
M.V.H
Marie & Mikka
Yahoo

Kirsten
Min fejl Blush synes man får dobbelte meldinger nogle gange.. Men selv i små mængder duer det altså ikke så, når selve kødet også er giftigt? Jeg troede det var omkring stenen Stupid

Det gælder så også nektarin
Kh Kirsten

~ Sometimes when things are falling apart, they may actually be falling into place ~

xJanine
Altså.. Efter hvad der står derinde må de slet ikke få det.. Smile
Havde også hørt det kun var omkring stenen til at starte med Confused
Men tænker lidt det ikke er risikoen værd at forsøge Sorry
M.V.H
Marie & Mikka
Yahoo

Kirsten
Du har fuldstændig ret Thumbs up

Der findes så mange andre gode sager de kan få som vi VED er 100% sikkert - ingen grund til at tage chancer og spille russisk roulette med vores fugles liv og helbred
Kh Kirsten

Joannadk
Hejsa.

Bemærk lige at ifølge artiklen er det GRENE fra fersken, kirsebær og blommertræer der omtales og ikke frugten.
Vel lidt det samme som at fuglene ikke må få grene af hyldebærtræet, men at frugten er supersund for fuglen.

Så selvom grenene er bandlyst er det ikke ensbetydende med at frugtkødet er det.

M.h.t. kikærter kan jeg da lige tilføje at det får mine fugle jævnligt. Jeg opbløder dem bare i vand i ca. 12 timer, skyller godt og så er der klar til servering Drool

Joannadk
Joan - Den lykkelige indehaver af Luna (7 mdr.)resim og Bølle (3 år)resim. Begge rødhovedet dværgpapegøjer Love

Kirsten
Hej Joan

Aaah jeg læste ellers artiklen, men det gik åbenbart lidt for stærkt Blush Så kan jeg bedre forstå det, mange tak Thumbs up

Jeg tænkte "sjovt nok" også på netop hyldebær - og de er jo super gode for fuglene Smile
Kh Kirsten

xJanine
Aah. Så har jeg også lige læst den lige hurtigt nok.. jeg havde nemlig forstået det som om det var selve frugten der var giftig Stress
M.V.H
Marie & Mikka
Yahoo

fistik
Tak for svarene,

Kirsten; Kaki frugten kaldes også for Sharonfrugt.. Hvis du stadig ikke kender den, burde du helt klart smage den Smile (Vedhæfter lige et billede Smile)

Vi køber det meget ofte her i de kolde mdr. Og da det stort set altid er på lager her hjemme, kunne jeg godt tænke mig at vide om jeg må tilbyde fuglene det Smile Andre der kender til denne frugt?

Hmm jeg er stadig i tvivl med fersken og nektariner, jeg spurgte netop fordi jeg et sted mindes at have læst at frugten også skulle være giftig, men kan ikke finde frem til det. Men iforhold til linket er det jo kun selve træet.. Synes ofte jeg finder frem til noget som modsiger hinanden Sad
Og mindes også at have læst at kiwi skulle være skadeligt, men hvis i siger det ikke er og giver jeres fugle det, så går jeg da helt klart ud fra det Smile

- Andre der ved om de grønne bønner er helt ok?

Men dejligt så der da lige nogle ting de skal have lov at afprøve Big smile

Joanna; koger du dem overhovedet ikke før du servere? Vi plejer nemlig at lade dem stå i vand natten over når vi skal bruge det i maden, hvor det så bliver tilberedt efter.. Og vil da helt klart tilbyde fuglene det, men så går jeg ud fra at jeg kan nøjes med at lade det stå i vand natten over, el. koge det og tilbyde dem det efterfølgende? Det vel bare lige hvad der er lettest Smile Big smile

Lige nogle ting til.Phew
14 Asparges
15 Rosenkål
16 Spidskål
17 Brombær
18 Blåbær
16 Hindbær

Mht. til sur kro, læste jeg på et andet forum om en papegøje som lugtede lidt af sur mælk fra "munden".. Da de kom med den til lægen fik de af vide den havde sur kro, hvilket æbler, appelsin.... kunne give, og man i stedet kunne tilbyde dem pære og banan. Men altså det et gammelt indlæg, men det tæller vel stadig.. Mine får det da også, bare ikke i så store mænger - og de faktisk ikke spor glad for frugter Argh Men jeg vil begynde at vænne dem til det.. Smile

Synes ikke jordbær er specielt let at finde her i de kolde mdr. Kan de få dybfrosne?
Jeg tænker når de kan få dybfrosne ærter (som selvf. li får noget kogt vand over sig) kan de så også få dybfrosne bær? Smile
fistik tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

Joannadk
Hej Fistik.

Jeg opbløder bare kikærterne i ca. 12 timer og hakker dem let og så er der serveret.Drool

Det kom sig af at jeg ville lave en varmepude til min dårlige skulder og havde købt kikærter til at putte i varmepuden og fundet noget gammelt bomuldsstof. Og svigermor syr flittigt, så jeg regnede med ast kunne lokke hende til det :-). Men det viste sig at hun havde en varmepude liggende hun aldrig brugte, så den fik jeg istedet.Thumbs up

Men så stod jeg jo med 1½ kg. kikærter og fik så ideen med at dem måtte fuglene da kunne få. Jeg spurgte på et papegøjeforum og der skrev de at det kunne eg sagtens, da det var et supergodt tilskudsfoder til pipperne. Og han mente at de nok var noget kedelige hvis de var tørre, men alm. opblødning i vand sikkert ville være rigeligt.Perfect

Jeg prøvede og fuglene var meget glade for dem. Så nej jeg koger dem ikke, da jeg ved at en del af vitaminerne forsvinder på den måde, så kan de få dem rå, er det det bedste, synes jeg.Smile

M.h.t. de grønne bønner, så tror jeg heller ikke der skulle være noget i vejen for at give dem det. Det er jo en bælgfrugt og så vidt jeg husker giver amerikanerne en del forskellige slags bønner til deres fugle, men om det lige præcis er de grønne bønner de giver, ved jeg ikke.Thinking

Jordbær kan du sagtens få dybfrosne. Har været en tur i Rema 1000 her idag, hvor jeg faktisk så dem.
Og du kan sagtens købe dybfrosne bær til dine fugle. En del fugleholderen med masser af plads i fryserne, fryser også selv efterårets bær, så de har til vinteren. Så det er der ikke noget problem i.Big smile

M.h.t. fersken, nektariner, blommer og kirsebær er stenene i frugten også giftige, så fuglene må ikke få stenene. Derfor vælger nogle frugterne fra. Men så vidt jeg ved er det kun stenene og så også grenene der er giftige, men jeg tror ikke at frugtkødet i sig selv fejler noget. Så vidt jeg ved er det fordi der dannes blåsyre i stenene og blåsyren er giftige for fuglene.Don't

Og med hensyn til 14-19, er jeg kun i tvivl om spidskål og blåbær. Resten må de gerne få.
Tror dog umiddelbart ikke der skulle være noget i vejen for at give dem blåbær og spidskål. Smile

Det med sur kro har jeg aldrig hørt før. Troede egentlig at sur kro kom fordi fuglene ikke får tømt kroen helt, ind imellem. Girl wondering

Joannadk

Joannadk
Joan - Den lykkelige indehaver af Luna (7 mdr.)resim og Bølle (3 år)resim. Begge rødhovedet dværgpapegøjer Love

fistik
Hej Joanna,

Tak for tippet med kikærterne, mine fugle har fået det de sidste to dage - hold da op de er vilde VIRKELIG med det Thumbs up I dag fik de dem hele, hvor er det sjovt med fugle der render rundt i burret med en kikært i næbbetSarcastic
Sig endelig til hvis du har flere gode gemt i ærmet Tease

- Og har du ikke andet at bruge dem til, har jeg en fantastisk tyrkisk opskrift. Det kan minde om noget suppe værk men som kan heldes oven på ris og spises, hvis man er til det Big smile mmh jeg elsker detThumbs up Dog ved jeg kun hvordan det laves med en trykkoger, selvom det også kan laves med en alm. gryde Blush

Jeg undgår bare helt kirsebær, nektariner og blommer - så tager jeg ihvertfald ikke nogen chance Smile Men det da sjovt de så må spise abrikoser?

- Så de må få jordbær, brombær og hindbær? Puuuha nogle som er helt sikker med blåbær?
Tror nemlig at de blandinger man kan købe indeholder det hele, med mindre man køber separate blandinger.
Og hvordan giver man dem det så? Skal det bare tø op af sig selv, el. skal det lige have kogende vand over sig? Smile
Jeg har nemlig ikke lyst til at ødelægge bærerne, selvom det ikke er det samme som de friske Mosking

fistik
Forresten er det 100p.. at de må få rosenkål? Smile

Sanne
Hejsa.

Rosenkål og blåbær tilbyder jeg mine fugle. Smile

Et andet hit er GranatæblerWink
Mange Fugle hilsnerresim
Sanne

Selvom vi studerer til vi bliver gamle, bliver vi aldrig færdig med at lære.

www.fuglelivet.dk
fistik
Hej Sanne,
gælder dette også små fugle som undulater og nymfer?

Sanne
Hej fistik.

Alle mine fugle - inkl. undulater og nymfer Smile
Mange Fugle hilsnerresim
Sanne

Selvom vi studerer til vi bliver gamle, bliver vi aldrig færdig med at lære.

www.fuglelivet.dk
fistik
Så må mine da også prøve det en dag Thumbs up Big smile

- Granatæble har jeg prøvet nogle gange uden held, lii til forleden dag hvor de begyndte at smage på detPink cheerBlue cheer

gittejade
Hej

Jeg vil lige høre hvad I siger til de småbitte æbler fra paradisæbletræer?

De bruges jo til at lave gele af til mennesker, - men må fuglene få dem rå?
mvh Gitte
resim

www.gittesfugle.dk
Kirsten
Hej Gitte

Jeg har ikke selv prøvet at give det til mine fugle, men vil tro at selve æblet må de godt få - blot ikke kernerne.

Håber andre ved mere om dette?
Kh Kirsten

Joannadk
Hej Fistik.

Ja, det er fedt at se dem med kikærter i hele hovedet. Så ved man da at det er godt In love
Det er lige før mine fugle synes de er lige så gode som spirede frø Drool

Min mand mener det er skilsmissegrundlag at servere kikærter for ham, så det er godt at fuglene gider spise dem Hehe

Det sidste nye hit herhjemme er kinaradise. Dem kan man rive og mine fugle har brugt lidt tid på at kigge det an, men spiste da noget igår. Så den er vist godkendt Thumbs up

M.h.t. til fryseblandingerne, ville jeg bare tø dem op og skylle dem i en gang vand inden servering. På den måde bevares størstedelen af vitaminerne. Perfect

Joannadk

Spring til debat:
Lignende tråde
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Dværgpapegøje spise grønt? Foderemner 5 07. marts 2013 21:00
de gider ikke spise deres frugt? :( Foderemner 6 01. marts 2013 21:40
vil ik spise grønt eller frugt Foderemner 13 25. oktober 2012 20:53
Må undulater godt få det at spise Ordet er frit om fugle 7 18. oktober 2012 18:36
Vil ikke spise Foderemner 3 14. september 2012 14:12
Log ind
 Log ind her     

Glemt kodeord ?
Besøgende
Gæster online: 1
Brugere online: 0
Antal brugere: 696
Nyeste bruger: Marv
10 nyeste brugere: Klik her
 9,050,605 Unikke besøg
3770 Besøg pr. dag
Vidste du at...
"I Sverige er det forbudt ved lov at holde en undulat alene, da undulater er meget sociale dyr og ikke trives uden mindst en artsfælle."
Siden dannet på: 1.06 sekunder - 73 Forespørgsler 9,050,605 Unikke besøg